Phion - vieren en herdenken |
Zondag 5 mei 2024, aanvang 15.30 uur
entree 20,00 euro
jeugdkaarten t/m 15 jaar 10,00 euro
Programma: Vieren en herdenken
Een programma dat uitnodigt tot terugkijken en reflecteren. Spoken word artist Jesse Laport neemt ons mee in een verhaal waarin gevierd en herdacht wordt, met muziek van onder anderen Brahms en Stravinsky.
Thema met contrasten
Een mens kent heel wat uiteenlopende momenten in zijn leven om op te reflecteren. We vieren de mooie momenten van ons bestaan en herdenken de meer ernstige aangelegenheden. Dit kamermuziekconcert door Phion laat in een gevarieerd programma het contrast tussen vieren en herdenken horen. We luisteren naar een stemmig oud koraal waarover Brahms een schitterende set romantische variaties maakte. Maar er kan ook gedanst worden op de traditionele Jiddische klezmermuziek en op een warmbloedige Hongaarse Dans van Brahms.
Spoken word artist
Een belangrijke rol is in dit concert weggelegd voor Dichter des Gelderlands en Stadsdichter van Arnhem, spoken word artist Jesse Laport. Hij is een ware woordkunstenaar, in de breedste zin van het woord. Laport werd geïnspireerd door het verhaal van L’histoire du soldat van Stravinsky, een vrolijke maar ook ironische geschiedenis van een soldaat, zijn viool en de duivel. Verder neemt hij ons mee naar een bruiloftsfeest en laat ons herdenken in stemmige muzikale sferen. Zo vullen woord en muziek elkaar perfect aan in het vieren en herdenken in de loop der eeuwen.
Tradities zijn onlosmakelijk verbonden met muziek. Met kerst luisteren we naar het Weihnachtsoratorium, met Pasen naar de Mattheus passion. We vieren iets op verjaardagen en feestdagen, maar tegelijkertijd gedenken we ook iets. Iets moois of iets gedenkwaardigs. Vreugde en uitbundigheid tegenover verdriet en verstilling. Met muziek kom je dieper in deze gevoelens, terwijl spoken word de beelden verder kunnen versterken.
Programmamaker Marjolein van Dingstee in een interview: ‘Ik wilde het thema vieren en herdenken echt een gezicht geven. De muziek is bewust gekozen om het thema op verschillende manieren te belichten. De spoken word van Jesse Laport is hier een fantastische aanvulling op en tevens verbindt het de stukken met elkaar. Zo worden we, als publiek, meegenomen langs verschillende manieren om te herdenken en vieren.’
Kun je het door jou samengestelde programma iets verder toelichten?
‘Het programma is voor mij een serie hoogtepunten om van te dromen. Elk stuk heeft zijn eigen krachtige betekenis. De korte stukken aan het begin en einde zijn vrolijke stukken die door het hele ensemble worden gespeeld, we beginnen en eindigen dus collectief. Daartussen vertelt Jesse verhalen die veel zeggen over het thema, soms met een letterlijke link over de soldaat bijvoorbeeld, maar ook in sfeer bij het werk van Satie. Die neemt ons mee in een totaal verstilde herdenking met zijn prachtige samenklanken.
Brahms had een groot respect voor zijn voorgangers en was zelf eigenlijk een heel onzekere componist, hij twijfelde veel tijdens het componeren en hij heeft ook veel weer weggegooid. Zijn "variaties op een thema" zijn een hommage aan een thema dat hij ergens heeft gehoord. Er is veel discussie over de oorsprong van dit thema maar één ding is zeker: Brahms maakte er prachtige variaties op!
Een ander hoogtepunt van dit programma is voor mij de klezmer muziek die Gijs Levelt voor ons heeft geschreven. Met zijn enorme ervaring als trompettist van de Amsterdam Klezmer Band heeft hij speciaal voor ons ensemble een compilatie van vier klezmer stukken gemaakt. Het resultaat is een variatie aan sferen binnen de klezmer muziek. Een stijl die heel anders is dan wij als klassiek geschoolden gewend zijn te spelen. Gijs heeft ons geïntroduceerd in deze prachtige wereld en wij delen dit stukje heel graag met het publiek in dit programma. Een programma waarbij muziek losstaat van politieke of religieuze overtuiging en puur zichzelf mag zijn. Waar het viert en herdenkt en ook Jesse ons in vergezelt: gezamenlijk in een bijzondere stijl: De kracht van podiumkunst gebundeld.’
Wat betekent vieren en herdenken voor jou?
‘Vieren en herdenken is voor mij stilstaan bij gelegenheden. Dat kan op verschillende manieren en die diversiteit inspireerde mij tot het samenstellen van dit programma. Het lijken twee tegenpolen, maar eigenlijk hebben ze dezelfde oorsprong: de behoefte om ergens stil bij te staan en waarde aan te hechten. In een tijd waar alles steeds sneller lijkt te gaan is dit een waardevol fenomeen dat we moeten koesteren. Laten we vieren dat twee mensen van elkaar houden, laten we stilstaan bij een oorlog die we nooit meer willen, laten we eren waar we respect voor hebben. Het geeft betekenis aan wat we hebben en doet ons realiseren wat niet meer is.’
Interview met spoken word artiest Jesse Laport
Wat betekent vieren en herdenken voor jou?
‘Soms zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden, soms liggen ze mijlenver uit elkaar. Maar waar iets te herdenken valt, is iets groots gebeurd, en soms is er veel opgeofferd om veel te bereiken. En dat moeten we vieren.’
Welk muziekstuk uit dit programma spreekt je het meeste aan?
‘Ik ben erg gecharmeerd het klezmerstuk. Bij klezmermuziek denk ik aan cd's van mijn vader, aan tradities, aan vieren met een serieuze ondertoon.’
Wat doet klassieke muziek met je?
‘Klassieke muziek is vaak de enige muziek die ik kan luisteren en tegelijkertijd geconcentreerd te blijven. Tegelijkertijd kan het me doen ontspannen, doen opleven, en vooral doen bewegen. Ik denk dat ik geen ander genre kan verzinnen dat zoveel uitwerking op me heeft.’
Wat is voor jou de meerwaarde van het combineren van woord en muziek? Hoe versterken die twee elkaar?
‘Poëzie ís al muziek, en muziek vertelt een verhaal. Door de twee te combineren versterk je elkaars zeggingskracht, en zie je hoe ze naadloos in elkaar kunnen overgaan.’
entree 20,00 euro
jeugdkaarten t/m 15 jaar 10,00 euro
Programma: Vieren en herdenken
Een programma dat uitnodigt tot terugkijken en reflecteren. Spoken word artist Jesse Laport neemt ons mee in een verhaal waarin gevierd en herdacht wordt, met muziek van onder anderen Brahms en Stravinsky.
Thema met contrasten
Een mens kent heel wat uiteenlopende momenten in zijn leven om op te reflecteren. We vieren de mooie momenten van ons bestaan en herdenken de meer ernstige aangelegenheden. Dit kamermuziekconcert door Phion laat in een gevarieerd programma het contrast tussen vieren en herdenken horen. We luisteren naar een stemmig oud koraal waarover Brahms een schitterende set romantische variaties maakte. Maar er kan ook gedanst worden op de traditionele Jiddische klezmermuziek en op een warmbloedige Hongaarse Dans van Brahms.
Spoken word artist
Een belangrijke rol is in dit concert weggelegd voor Dichter des Gelderlands en Stadsdichter van Arnhem, spoken word artist Jesse Laport. Hij is een ware woordkunstenaar, in de breedste zin van het woord. Laport werd geïnspireerd door het verhaal van L’histoire du soldat van Stravinsky, een vrolijke maar ook ironische geschiedenis van een soldaat, zijn viool en de duivel. Verder neemt hij ons mee naar een bruiloftsfeest en laat ons herdenken in stemmige muzikale sferen. Zo vullen woord en muziek elkaar perfect aan in het vieren en herdenken in de loop der eeuwen.
Tradities zijn onlosmakelijk verbonden met muziek. Met kerst luisteren we naar het Weihnachtsoratorium, met Pasen naar de Mattheus passion. We vieren iets op verjaardagen en feestdagen, maar tegelijkertijd gedenken we ook iets. Iets moois of iets gedenkwaardigs. Vreugde en uitbundigheid tegenover verdriet en verstilling. Met muziek kom je dieper in deze gevoelens, terwijl spoken word de beelden verder kunnen versterken.
Programmamaker Marjolein van Dingstee in een interview: ‘Ik wilde het thema vieren en herdenken echt een gezicht geven. De muziek is bewust gekozen om het thema op verschillende manieren te belichten. De spoken word van Jesse Laport is hier een fantastische aanvulling op en tevens verbindt het de stukken met elkaar. Zo worden we, als publiek, meegenomen langs verschillende manieren om te herdenken en vieren.’
Kun je het door jou samengestelde programma iets verder toelichten?
‘Het programma is voor mij een serie hoogtepunten om van te dromen. Elk stuk heeft zijn eigen krachtige betekenis. De korte stukken aan het begin en einde zijn vrolijke stukken die door het hele ensemble worden gespeeld, we beginnen en eindigen dus collectief. Daartussen vertelt Jesse verhalen die veel zeggen over het thema, soms met een letterlijke link over de soldaat bijvoorbeeld, maar ook in sfeer bij het werk van Satie. Die neemt ons mee in een totaal verstilde herdenking met zijn prachtige samenklanken.
Brahms had een groot respect voor zijn voorgangers en was zelf eigenlijk een heel onzekere componist, hij twijfelde veel tijdens het componeren en hij heeft ook veel weer weggegooid. Zijn "variaties op een thema" zijn een hommage aan een thema dat hij ergens heeft gehoord. Er is veel discussie over de oorsprong van dit thema maar één ding is zeker: Brahms maakte er prachtige variaties op!
Een ander hoogtepunt van dit programma is voor mij de klezmer muziek die Gijs Levelt voor ons heeft geschreven. Met zijn enorme ervaring als trompettist van de Amsterdam Klezmer Band heeft hij speciaal voor ons ensemble een compilatie van vier klezmer stukken gemaakt. Het resultaat is een variatie aan sferen binnen de klezmer muziek. Een stijl die heel anders is dan wij als klassiek geschoolden gewend zijn te spelen. Gijs heeft ons geïntroduceerd in deze prachtige wereld en wij delen dit stukje heel graag met het publiek in dit programma. Een programma waarbij muziek losstaat van politieke of religieuze overtuiging en puur zichzelf mag zijn. Waar het viert en herdenkt en ook Jesse ons in vergezelt: gezamenlijk in een bijzondere stijl: De kracht van podiumkunst gebundeld.’
Wat betekent vieren en herdenken voor jou?
‘Vieren en herdenken is voor mij stilstaan bij gelegenheden. Dat kan op verschillende manieren en die diversiteit inspireerde mij tot het samenstellen van dit programma. Het lijken twee tegenpolen, maar eigenlijk hebben ze dezelfde oorsprong: de behoefte om ergens stil bij te staan en waarde aan te hechten. In een tijd waar alles steeds sneller lijkt te gaan is dit een waardevol fenomeen dat we moeten koesteren. Laten we vieren dat twee mensen van elkaar houden, laten we stilstaan bij een oorlog die we nooit meer willen, laten we eren waar we respect voor hebben. Het geeft betekenis aan wat we hebben en doet ons realiseren wat niet meer is.’
Interview met spoken word artiest Jesse Laport
Wat betekent vieren en herdenken voor jou?
‘Soms zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden, soms liggen ze mijlenver uit elkaar. Maar waar iets te herdenken valt, is iets groots gebeurd, en soms is er veel opgeofferd om veel te bereiken. En dat moeten we vieren.’
Welk muziekstuk uit dit programma spreekt je het meeste aan?
‘Ik ben erg gecharmeerd het klezmerstuk. Bij klezmermuziek denk ik aan cd's van mijn vader, aan tradities, aan vieren met een serieuze ondertoon.’
Wat doet klassieke muziek met je?
‘Klassieke muziek is vaak de enige muziek die ik kan luisteren en tegelijkertijd geconcentreerd te blijven. Tegelijkertijd kan het me doen ontspannen, doen opleven, en vooral doen bewegen. Ik denk dat ik geen ander genre kan verzinnen dat zoveel uitwerking op me heeft.’
Wat is voor jou de meerwaarde van het combineren van woord en muziek? Hoe versterken die twee elkaar?
‘Poëzie ís al muziek, en muziek vertelt een verhaal. Door de twee te combineren versterk je elkaars zeggingskracht, en zie je hoe ze naadloos in elkaar kunnen overgaan.’